marți, 10 martie 2015

O aplică

In urma ultimei renovari din bucatarie, lustra a ramas aceeasi. Probabil ca meseriasii au avut nevoie de lumina pe parcursul lucrarilor si cum nu a deranjat pe nimeni, nici in timpul si nici dupa terminarea acestora, lustra a ramas la locul sau. Nu se prea mai potrivea, dar lumina era numai buna, asa ca nu a atras atentia asupra altor caracteristici precum forma, culoarea sau design-ul.

Zilele trecute am hotarat ca trebuie schimbata. Lustra va fi demontata, iar o aplica ii va lua locul.

La marile magazine cu obiecte de decoratiuni interioare, electrice, scule, unelte si orice altceva ai putea avea nevoie cand iti construiesti sau amenajezi casa, poti gasi ceea ce iti trebuie fara prea mare efort. Uneori e greu de ales pentru ca sunt mai multe obiecte care s-ar potrivi! Dar am gasit-o pe cea potrivita. Platita, transportata, livrata, cocotata pe un dulap in debara pana intr-o zi in care ma voi putea ocupa sa o montez (adica azi).

Hol: circuitul de iluminat intrerupt de la sigurante. Bucatarie: scara cu 3 trepte, o surubelnita, lustra demontata, firele in aer. Din nou pe hol: circuitul de iluminat refacut prin intermediul sigurantelor automate (poate se innoureaza subit afara, ca doar e miezul zilei (in jur de 3:20 PM).



A propos de innourat subit, intr-o zi de toamna in Timisoara, tot in jurul pranzului (a se asocia aceasta notiune cu ora precizata anterior pentru miezul zilei), cerul nu numai ca s-a innourat brusc, dar a devenit atat de negru incat masinile au fost nevoite sa aprinda faza de intalnire (inca nu intrasem in UE, iar utilizarea luminilor in timpul zilei nu era necesara). Cerul era ca un disc imens si negru ce se intindea pana spre orizont. Deoarece soarele inca lumina puternic la acea ora, o fasie ca un laser circular sprijinea parca tot acest disc enorm. Contrastul acesta facea ca discul sa para mai negru ca smoala (pe Sleepless Bobby ar trebui sa folosesc "coal" pentru a defini acest negru). Admiram fascinat acest spectacol al naturii de pe Podul Tineretii. Culorile toamnei sunt bine cunoscute tuturor, dar oglindite in lumina Begai sunt si mai... spuneti-le cum vreti: dramatice sau romantice, caci eu nu ma pot hotara! Nu a durat mult admiratia deoarece o ploaie torentiala a reusit sa ma ma ude ca si cand as fi facut baie imbracat in Bega de langa mine. Si nici nu terminasem de traversat strada. Norocul meu a fost ca destinatia imi era la circa o suta, doua de metri. Nesansa mea nu a fost aceasta ultima parte uda, ci faptul ca nu am avut un aparat foto la mine (inca nu aparusera telefoanele cu camera incorporata; de fapt atunci aparusera pagerele! Le mai tine cineva minte?).



Asa ca a trebuit sa imi iau toate masurile de precautie, cu toata paranteza de mai sus...

Hai acum sa pregatesc aplica. Desfac ambalajul si tipla de protectie, dau abajurul jos si caut doua gauri amplasate la 12 cm una de alta. De ce 12? Pentru ca am verificat la o alta aplica sa vad la ce distanta sunt diblurile cu care a fost fixata in tavan si am masurat aceasta distanta. Din multitudinea de gauri prevazute de fabricant, am identificat doua potrivite si le-am marcat cu o carioca. Am avut grija sa fie pozitionate corect si fata de intrarea firelor din tavan printr-o gaura mai larga din aplica. Ridic aplica, ma uit la conector (regleta) si ma opresc. Conector aveam, fire din tavan aveam, dulii erau, dar intre regleta si dulii lipseau firele.

Am luat instructiunile tiparite pe hartie lucioasa. Am zambit! Trebuia sa utilizez fire de o anumita sectiune si sa le izolez cu protectia termica furnizata! Multumesc! Dar de unde sa iau fire? Alt drum, o cheltuiala nesemnificativa in plus pentru un metru de fir, ca deh, mai putin nu pot cumpara, timp pierdut direct proportional cu distanta pana la cel mai apropiat magazin de electrice. Asta ar fi scenariul general. Eu aveam niste resturi potrivite prin "atelier".

Plug and Play. Play Comfortably Numb!
Asadar aplica nu era "plug and play"! Pentru ca aici nu e vorba de joaca (play), ci de o treaba de profesionist! De ce ar mai cheltui fabricantul (nu vreau sa ii fac aici nici reclama si nici reclamatie) bani pe conductoare izolate (numit "fire" pana in acest punct) sau timp cu manopera (taiere, dezizolare, slabire suruburi, introducere capete, strangere suruburi), cand toate acestea se pot transfera catre cumparator? Ce treaba ar mai avea cumparatorul? Daca tot si-a luat aplica, sa se ocupe de ea! Caci el, producatorul trebuie sa faca profit, sa puna la dispozitia cumparatorilor produse de un inalt standard calitativ, prietenos cu mediul si care sa nu provoace angajatilor accidente in procesul muncii! Das Rad der Verbesserung: roata imbunatatirii (concept Kaizen).

Acum sa nu va asteptati sa descriu si cum am dezizolat capetele firelor, dar daca vreti, ma puteti intreba. Indiciu: cleste dezizolator.

Dupa finalizarea legaturilor, am "scos" sigurantele, am introdus firele din tavan prin gaura din aplica potrivind si gaurile stabilite pentru fixare cu diblurile din tavan, am strans holzsuruburile, am legat firele la reglata, am infiletat becurile in dulii, am pus la loc abajurul, am coborat treptele scarii (le-am mai coborat si urcat inca o data , am reconectat sigurantele, am aprins lumina in bucatarie si... misiune indeplinita cu succes.

Ar mai fi de facut o precizare legata de becuri. Pe aplica se specifica puterea maxima a becurilor: 42 W in cazul aplicei mele. Intrebare: despre ce tip de bec este vorba? Cu incandescenta (nu ma certati! cele pana la 60 W sunt inca acceptate la comercializare in Uniunea Europeana!), cu halogen (putin mai eficiente decat precedentele) economice tip CFL (compact fluorescent lamp - lampa fluorescenta compacta), sau tip LED (light emitting diode)?


Asadar, cand cumparati o aplica, nu uitati sa cereti si un metru de conductor! Eventual si doua becuri, tipul/dimensiunea duliei fiind precizat(a) pe ambalaj.

Fraza de mai sus nu este o concluzie! Concluzia este ca pot vorbi mult si cu multe paranteze! Sau si mai mult daca as dezvolta o parte din conceptele sau elementele de mai sus! Si cum nu vreau sa plictisesc auditoriul, am zis ca mai bine scriu!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu